Internet en de recessie

Ja we hebben het er allemaal over, de recessie die al begon in 2009 en in 2013 nog steeds voelbaar is. “Merk jij het al?”, is een veel gestelde vraag. Sommige merken het nu al, anderen vrezen voor wat komen gaat. Maar ik vertel jou niets nieuws als ik zeg, een recessie biedt ook mogelijkheden!

7 tips voor ondernemers

  1. Ken jouw klant of leer deze klant goed kennen.
    Jouw klanten zullen in moeilijke tijden bewuster en voorzichtiger gaan kopen, zegt Quelch. Weet daarom waar de klant waarde aan hecht, dit is niet altijd de goedkoopste prijs. Spreekt de website de klant aan op deze behoeften (prijs, duurzaamheid, naamsbekendheid, service en garantie). Controleer eens goed en objectief jouw teksten op de hoofdpagina’s, zijn deze teksten wervend genoeg?
  2. Aansluiten bij de familiewaarden.
    Volgens Quelch gaan consumenten / jouw klanten meer terug naar hun gezin en hun vertrouwde huiselijke omgeving. Je kunt hierbij aansluiten door op de website afbeeldingen gebruiken die dit beeld bevestigen.
  3. Het marketingbudget wel op peil houden of zelfs verhogen.
    Bedrijven die blijven adverteren in tijden van recessie die zien hun verkoop snel stijgen. Als je adverteerd dan geef je de klanten het idee dat het nog goed met je gaat, dat jouw diensten / producten ook volgend jaar nog bestaan. Maar ook door te adverteren kun je jezelf onderscheiden, beter dan voorheen. Veel andere bedrijven zullen wel korten op de marketing en dus is het rustiger op de advertentieplaatsen. En wil je “more value for money” verschuif dan jouw budget van offline naar online adverteren. Probeer bijvoorbeeld eens te adverteren met Google Adwords. Al met 50,- euro kun je een maand experimenteren. Levert het te weinig op dan kun je gelijk weer stoppen.
  4. Kijk eens kritisch naar jouw catalogus.
    Klanten laten volgens Quelch de gimmicks en de toebehoren veel meer links liggen. Vestig in jouw online of offline catalogus dus minder aandacht op deze bij-producten of diensten. Focus op de best verkopende producten / diensten en vergeet niet dat de prijs in deze tijden erg belangrijk is.
  5. Gebruik aanbiedingen en kortingen.
    Je kent het wel, “Twee voor de prijs van één!” of “Twee halen en één betalen!” of een andere bekende; “HAMSTEREN”. In deze “krappe” tijden zijn klanten gevoelig voor kortingen. Zelfs als je in het hogere segment zit dan zal een aanbieding of korting toch de koper over de streep kunnen trekken. Bedenk daarbij ook dat een korting / aanbieding veel beter werkt dan een promotie (zoals een wedstrijd, mailactie of spaaractie) die eigenlijk slechts een belofte is voor morgen.
  6. Stimuleer jouw distributeurs.
    Minder van toepassing op internet. Maar maak het jouw verdelers iets makkelijker inzake krediet, leveringstermijnen en retours. Hoe makkelijker en soepeler jouw houding is, des te meer door hen zal worden ingekocht.
  7. Bespaar op traditionele kosten.
    Verstuur je nog mailings per post? Is het geen idee om mailings digitaal te gaan versturen? Het is mogelijk om met de juiste systemen mailings geheel afgestemd op de klant te versturen. Ook kun je deze e-mailings eenvoudig personaliseren met minimaal een persoonlijke aanhef zoals “Beste Johan”. Verstuur je bijvoorbeeld contracten, offerten en facturen per post? Ook dit zou je (gedeeltelijk) kunnen digitaliseren. Er zijn diverse internet oplossingen waarmee je eenvoudig op professionele wijze offerten digitaal kunt versturen. Het is zelfs mogelijk om contracten via internet digitaal te laten tekenen. Een investering die zichzelf al snel zal terug verdienen.

bron: gedeeltelijk David Quelch op 6minutes.be (bestaat niet meer, is nu www.express.be/content/nl/), echter toegepast op internet

Advies?

Nooit echt nagedacht over wat internet voor jouw organisatie kan betekenen naast het bekende versturen van e-mails en het hebben van een website? Misschien kunnen we samen eens brainstormen over de mogelijkheden?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie