Dit artikel is ontstaan nadat ik zelf AdCon had aangemeld bij Software-Gids.Org. Na aanmelding van AdCon als leverancier van onder andere een Content Management Systeem (is ook software) bekeek ik mijn vermelding eens goed. Ik zag alles netjes vermeld staan zoals ik tijdens het aanmeldproces had opgegeven:
- bedrijfsdetails zoals adres, plaats, bedrijfsnaam, etc.
- de omschrijving van het bedrijf, toelichting
- de diverse trefwoorden, categorieën, etc.
- en! de hyperlink naar mijn website
Echter bij de hyperlink naar http://www.adcon.nl zag ik rel=”nofollow” staan. En daar ben ik niet blij mee. Ik zal uitleggen waarom niet.
Linkbuilding
Een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie (SEO = search engine optimization) is het verkrijgen van links naar jouw website. Bijvoorbeeld Google (maar ook Yahoo, MSN, Bing, etc.) zal een website, waar vaak naar verwezen wordt, hoger waarderen dan een gelijksoortige website met slechts een enkele verwijzing hier en daar.
Het is dus raadzaam om jouw website aan te melden bij diverse sites die jouw product / dienst of bedrijf gratis in hun gids / overzicht willen vermelden. Bekende gratis sites waar dit mogelijk is dat zijn de startpagina’s. Maar er zijn natuurlijk ook bedrijvengidsen, zogenaamde link directories (directorylist.me bijvoorbeeld), etc.
Waarom kun je jezelf gratis aanmelden?
Ja waarom bieden websites, als linkbuilding zo belangrijk is, deze vermeld-mogelijkheid gratis aan? Dat komt omdat het mes hierbij aan 2 kanten snijdt, want:
- de gids, startpagina, directory, etc. krijgt zonder enige moeite diverse teksten / informatie aangeboden en hierdoor gaat de site waardevolle informatie bevatten
- je moet als aanmelder wel moeite doen, maar in ruil daarvoor krijg je gratis een vermelding en vaak ook een link / verwijzing
De gidsen / startpagina’s / directories krijgen (indien succesvol) dagelijks nieuwe aanmeldingen die de beheerder slechts hoeft te controleren en bij akkoord staat het met een muisklik op de website. Het is alsof de website zichzelf onderhoudt dus. En een actuele en dynamische website levert meer bezoekers op en meer bezoekers houdt vaak ook meer inkomsten in (via Adsense bijvoorbeeld).
Als eigenaar van een website moet je vaak een formulier invullen en dit kost jou wat tijd. Maar in ruil daarvoor wordt jouw website beter gevonden, namelijk of via de startpagina of gids zelf of via de zoekmachine die jouw website vanwege de nieuwe verwijzing iets hoger gaat waarderen.
Rel = Nofollow
Zoals hierboven beschreven zal een zoekmachine bij een verwijzing naar jouw website jouw domein een extra punt geven… extra waarderen. Ik zal niet uitleggen waarom, maar de meeste zoekmachines zullen bij het zien van een Rel = Nofollow achter de link juist geen hogere waardering toekennen. Met de Nofollow classificatie zegt de verwijzende website eigenlijk:
“Dit is wel een verwijzing naar een andere website, maar de website heeft voor mij geen waarde!”
Dus wat betreft zoekmachine optimalisatie / linkbuilding is het verkrijgen van een hyperlink / verwijzing op een website die er Nofollow achter zet….. totaal zinloos!
Conclusie
Vermijd (waar het gaat om SEO) het aanmelden van jouw website op sites waar standaard REL = NOFOLLOW achter de link gezet wordt. Het aanmelden kost je veel tijd, de site krijgt hierdoor lekker meer bezoekers en jij krijgt van de zoekmachines vervolgens 0 punten erbij.
Hoe kun je zien of een site Nofollow links gebruikt? Ja helaas moet je dan de HTML-code opvragen van een pagina. Nemen wij bijvoorbeeld de Software Gids (.org) als voorbeeld, dan zien we dit: